varianta fara diacritice românesti a acestei pagini

Sfntul Antonie, motenitor al focului Cincizecimii

Printele Matta el-Maskin

 

Dou mari evenimente n viaa Bisericii:

La prima vedere, pare a nu exista vreo legtur fundamental ntre cele dou evenimente. Dar dac noi lum n consideraie elementele cauzale i consecinele, noi vom putea discerne existena unei relaii profunde, aa de profund, nct n definitiv noi vom descoperi c ele nu sunt dect unul singur de-a lungul timpului.

Coborrea Duhului Sfnt n ziua Cincizecimii a fost punctul de plecare din care au izvort puterile mrturisirii pentru Hristos, din Iudeea pn la captul pmntului. Ct despre influena direct a acestei coborri asupra credincioilor nii, ea s-a manifestat sub forma unei schimbri radicale, n favoarea unei viei comunitare ntre toi credincioii cu preul funcionrii familiilor lor la snul Bisericii. Atunci s-au vzut persoane care se lepdau public de proprietile lor n favoarea conductorilor comunitii, i-anume apostolii. Alii vindeau bunurile lor personale i le ncredinau preul. Consecina - sau poate chiar motivaia profund - a fost consacrarea ntregii viei n slujba Bisericii, att n interior ct i n exterior. Astfel a aprut forma primei Biserici: un grup de consacrai care au primit srcia de bun voie , ducnd o via de comuniune.

Dac reflectm bine, este cu totul surprinztor s vedem cum a fost posibil la aceti iudei ndrgostii de bani i de proprieti, ataai de comer, ctig i capital, s renune, s vnd totul, s pun totul la picioarele apostolilor i s devin ntr-o clip sraci i lipsii!

De asemenea dac noi privim de aproape cum n ciuda obiceiurilor iudaice privitoare la sistemul tribal, la importana acordat genealogiilor, la autoritatea patriarhal i la dreptul ntiului nscut, ei au acceptat integrarea familiilor lor n snul Bisericii sub o paternitate nou i cu o nrudire spiritual nou unde toi devin fraii tuturor i unde motenirea cea pmnteasc i patrimoniul cedeaz locul realitilor nevzute, dac noi vom privi de aproape aceasta, noi vom fi atunci convini c exist acolo o for superioar naturii umane, acea trimis de Hristos la zece zile dup nlarea Sa n persoana Duhului Sfnt: Vei lua putere venind Duhul Sfnt peste voi (Fapte 1, 8).

Trebuie acum s recunoatem c aceast nou putere spiritual pe care au primit-o credincioii a avut ca prim efect o schimbare radical n natura uman pentru ceea ce nseamn raporturile sale cu banii, familia, structura social activitatea cotidian. ªi ce natur! Natura iudaic ndrtnic i fa de care au euat toate mijloacele anterioare trimise de Dumnezeu pentru a o educa spiritual, att prin dragoste, iertare, purtare de grij i abundena bunurilor pmnteti i a minunilor artate, ct i prin severitatea , violena, deportarea n exil; toate acestea n-au reuit s provoace nici cea mai mic urnire a temperamentului iudaic ctre comportamentul spiritual autentic.

Acelai temperament, aceeai natur s-a supus imediat Duhului Sfnt i a devenit un exemplu surprinztor de renunare, de mortificare, de detaare i de consacrare lui Dumnezeu a trupului, a inimi i a duhului.

Dar ceea ce noi dorim s subliniem este forma luat de Biserica primar: ceea ce s-a ntmplat plecnd de la ziua Cincizecimii era un rspuns absolut i liber la aciunea Duhului Sfnt n inimi. Biserica a debutat fr nici o organizare sau planificare. Duhul Sfnt lucra mai nti n fiecare inim i oricine primea lucrarea Duhului se ducea s vnd totul i chiar pe el nsui i venea s se uneasc cu Biserica.

A deveni membru al Bisericii primare implica vinderea tuturor bunurilor sale, tat sau o mam, un frate sau o sor, un fiu sau o fiic refuza s primeasc credina, credinciosul trebuia s se separe de acetia s lase totul i s vin singur s se uneasc cu Biserica. Aici Biserica era identificat cu Hristos nsui: Noi am lsat toate i i-am urmat ie (Mt. 19, 27) Cci Duhul Sfnt era, n mod tainic, n snul comunitii puternic prezent.

Aceasta este prima micare suscitat de Duhul Sfnt nsui n inima acestor simpli credincioi, identic cu cea realizat de Domnul Hristos n inima primilor

Si ucenici; o retragere total din lume, abandonarea tuturor lucrurilor pentru a urma Lui.

Dar Biserica n-a putut pstra aceast nou situaie socio-economic. Ceea ce sa petrecut la nceput cu spontaneitatea Duhului i rspunsul imediat al credincioilor nu era dect o imagine a ceea ce se va petrece la sfritul timpului, ca o prelungire luminoas a mpriei care va veni, unde omul va tri detaat de toate, sub mprirea lui Dumnezeu care va avea grij de toate.

Dar i-a veni greu Duhului Sfnt s vad Biserica spernd aceast form eshatologic i s vad inima omului c pierde acest rspuns liber la invitaia la mprie, detandu-se de tot i prsind lumea n mod absolut. Cci acest demers spiritual, rezultat direct al Duhului Sfnt, este, n sine, o mrturisire dat Domnului Iisus Hristos i o mplinire continu a Evangheliei. Pentru aceasta Duhul a continuat s lucreze n inimi, ca s suscite acest rspuns ctre renunarea total, mortificarea complet i retragerea din lume, dar ntr-un mod personal i nu comunitar, care n-a fost pentru aceasta mai puin intens, mai puin strlucitoare: atunci se asista la gesturile faimoase ale martirilor care exprimau cu mai mult vigoare continuitatea puterii Duhului Sfnt rspndit n inima credincioilor. Aceast reacie, mpins la paroxism, a vdit capacitatea de renunare i mortificare latent a inimii Bisericii, ca un rspuns net la chemarea de a nvinge lumea prin credina n cele nevzute.

Chiar nainte ca persecuia starea martirilor s fi luat sfrit o nou form de rspuns la chemarea Duhului Sfnt a aprut, destul de asemntoare martirului, dar trit zi de zi de-a lungul ntregii viei: monahismul, care nu este nimic altceva dect renunarea la tot i purtarea crucii n fiecare zi. A slvi vocaia monastic nseamn a o prezenta astfel.

Dac vei vrea s fii mai moderat, vei spune c este un rspuns, nimic mai mult dect un rspuns la entuziasmul credina simple i panice pe care Duhul Sfnt o aprinde din focul su tainic. Atunci persoana prsete totul i pleac singur, pentru apune n practic credina sa, ndejdea i dragostea sa ctre Dumnezeu.

Noi am vzut c credina Bisericii primare a nceput n acelai mod. Se prsea totul, se vindeca tot ce aveai, se renuna la tot, se ls chiar i membru familiei pentru a se uni i consacra Bisericii, sau mai exact pentru a merge pe urmele Domnului. Noi am vzut c martiriul ia aceeai form, dei pentru un timp mai scurt.

Monahismul este deci continuarea, fr alterare a credinei primitive. Noi regsim n Viaa sfntului Antonie chiar aceast semnificaie: Mergnd la biseric, dup obiceiul su, el gndea n sinea lui, medita mergnd cum apostolii prsir totul pentru a urma pe Domnul, cum dup Faptele Apostolilor, credincioii vindeau bunurile lor, aduceau preul de pe ele, l puneau la picioarele apostolilor (Viaa lui Antonie 2).

Flacra aprins n inima lui Antonie era continuarea Focului depus n inima Bisericii din ziua Cincizecimii. Monahismul nu este original dect n msura n care este efectul acestui foc de neatins al Duhului Sfnt, care a pus pe primi cretini, n ziua Cincizecimii, s prseasc lumea pentru a forma prima Biseric, apoi a renceput s ard cu flcri epoca martirilor, pentru a vdi puterea credinei Bisericii i care dup aceea s-a fixat n viaa clugrilor pentru a rensuflei inima Bisericii de fervoarea (entuziasmul, zel) credinei primare fondat pe jertfa de sine i pe renunarea total la lume. Viaa monastic a devenit ntr-un fel ca o suit de pilsalei ale Duhului Sfnt pe care Biserica le primete departe de lume, din deert i locuri aride, pentru a fi nsufleit totul n timpul zilelor.

Cu venirea Duhului Sfnt n ziua Cincizecimii, Biserica a intrat ntr-o stare de efervescen spiritual n situaia de a fu copleit de harisme dumnezeieti n plenitudine, att ct natura uman putea s suporte i n msura receptivitii sale ea impulsurile Duhului, la inspiraiile sale i la iluminrile sale. Astfel a nceput vestirea Evangheliei i mrturisirea dat Domnului Iisus pn la captul pmntului.

Aceast mrturisire se sprijinea pe semne, minuni, miracole care nsoeau pe credincioi i care depeau natura uman ca o for pus la ndemna omului, pentru a mrturisi despre aceast for nsi, despre izvorul su i originea sa : Brbai israelii, de ce v mirai de acest lucru, sau de ce stai cu ochii aintii la noi, ca i cum cu a noastr putere sau cucernicie l-am fi fcut pe acesta s umble. Dumnezeul lui Avraam i a lui Isaac i al lui Iacov, Dumnezeul prinilor notri a slvit pe Fiul su Iisus...ªi prin credina n numele lui, pe acesta pe care l vedei i l cunoatei, l-a ntrit numele lui Iisus i credina cea ntru El i-a dat lui ntregirea aceasta a trupului, naintea voastr, a tuturor(Fapte 3,12-16).

Semnele i minunile au continuat astfel s susin mrturisirea i predica apostolilor, pn ce a venit epoca martirilor. Atunci vestirea Evangheliei i mrturisirea (martyria) dat Domnului Iisus a nceput s se manifeste fr miracole, ca o for superioar minunii, mai puternic dect viaa pmnteasc n ntregime. Exemplul unui credincios recent convertit, care accepta public martiriul, care ndura cele mai grele feluri de torturi i de moarte, n numele lui Iisus i pentru Iisus, acest exemplu exprima cu cea mai mare eviden sensul credinei n Hristos i puterea Sa. Martiriul era n sine suficient pentru a aduce pe cei ce asistau s cread n Domnul Iisus. Guvernatorul nsui i cli terminau adesea prin a le fi fric i prin a crede. Ce fiin uman poate s se stpneasc la vederea unei mame ca Doulaguie, care oferea pe cei 7 tineri ai si spre martiriu, care-i ncuraja i dup care se oferi pe ea nsi sabiei, din dragoste pentru Hristos?

Astfel, martiriul a aprut ca un nou punct de sprijin pentru vestirea Evangheliei i mrturisirea dat Domnului Iisus, dup exemplul miracolelor i minunilor din epoca apocaliptic . Puterea martirilor nu era n sine un miracol, cci ea nu se manifesta n afara naturi umane cum era cea a miracolului. Vindecarea neputinciosului sau nvierea Tavitei nu era urmarea unei puteri naturale existente n Petru, ci mai degrab a unei puteri care i venea de altundeva, prin invocare, rugciune i credin. Martiriul dimpotriv, este o putere echivalent cu miracolul, dar unit cu natura uman.

Martirul primete o putere identic cu cea a miracolului, dar n natura sa nsi, ca aceast putere, prezent n el, s-l ajute s mrturiseasc credina n viaa viitoare, nu numai pentru a vindeca bolile celorlali, ci mai degrab lipsa lor de credin. Martirul primete de la Duhul o putere care svrete minuni, care l arat n propia sa persoan, ca i cum ar fi devenit propriul su bun. Prin ea (prin puterea aceasta)el moare lui nsui pentru a tri pentru ceilali i pentru a face s prevaleze (s nving), naintea lui nsui, naintea lui Dumnezeu i naintea celor care sunt de fa moarte pentru Hristos asupra vieii fr Hristos i pentru a mrturisi astfel c pentru mine viaa este Hristos i moartea un ctig (Filip 1.21)

Martirul, prin fora mrturisirii sale proclam ca o credin vie l-a cuprins, c o putere dumnezeiasc vie s-a unit cu natura sa. Valoarea acestei fore va fi vdit de vrsarea sngelui, n momentul n care trupul va cdea pe pmnt, mrturisirea, devenit atunci concret i evident, se va aduga Evangheliei, ca o putere de via dumnezeiasc unit cu natura uman, confirmat prin moartea pentru adevr, mrturie adevrat pe care Biserica este fondat i crete.

Dac miracolele i semnele primei perioade a Bisericii pot fi considerate ca o Evanghelie superioar naturii umane dar proclamat (vestit) prin ea martiriul din epoca urmtoare, devine o Evanghelie manifestat n chiar interiorul acestei naturi umane ca un act n acelai timp divin i uman, care depete natura dar care este unit cu ea.

Dezvoltarea mrturisirii pentru Hristos, pentru Evanghelie i pentru viaa venic s-au derulat deci n lume cu o precizie uimitoare:

A prsi lumea pe plan fizic, aceasta e bine cunoscut. Pe plan interior, aceasta implic transformarea naturii umane, zi dup zi, dintr-o stare natural n care ea este moart din cauza pcatului, ntr-o stare supranatural, unde ea va tri prin har, aceasta implic apoi rmnerea n permanen n aceast stare supranatural, oferindu-se jertf vie i dnd fr ncetare mrturie despre puterea divin primit de om n chiar inima naturii sale.

Viaa monastic reproduce cele dou acte precedente ale Duhului Sfnt: miracolul svrit prin nvierea clugrului nsui i martiriului, care ridic natura uman deasupra ei nsei. Duhul Sfnt amplific acolo permanena cotidian a trecerii de la moarte la via, i alegerea constant rennoit a acestei stri care depete natura.

Clugrul este un cretin care este mort dar care nvie mrturisind adevrata nviere n toate zilele vieii sale.

Clugrul primete n natura sa moart un dinamism supranatural care nu este altul dect sufletul vieii venice. Iat de ce el sufer n toate zilele martiriul cu bucurie:

Cnd persecuia ncet, dup martiriul fericitului episcop Petru, Antonie pleac din Alexandria i se retrase din nou n mnstirea sa :el era acolo n fiecare zi martir prin contiin i al luptelor credinei. Asceza era mai intens i mai riguroas (Viaa Sfntului Antonie 47).

Clugrul, lucrnd n felul acesta, nu reprezint dect o imagine autentic a credinei perioadei de nceput, ca un act viu al Duhului Sfnt. Acest act inaugurat n ziua Cincizecimii prin coborrea limbilor de foc , travers epoca martirilor n care se mpurpur de snge i se stabili n afara lumii pentru a o echilibra i a mrturisii mpotriva ei.

Viaa monastic este deci ultima form luat de mrturisirea credinei cretine, pus de Duhul Sfnt n inima Bisericii. Ea nu este nici o doctrin particular a cretinismului, nici o treapt de perfeciune n credin, ci o imagine vie a mrturisirii cretine care rememoreaz sau reprezint premisele credinei ca rspuns la coborrea Duhului Sfnt n ziua Cincizecimii, cnd toi prseau bunurile lor, legturile lor de rudenie i casa lor pentru a se uni cu apostolii, dup nvtura Domnului. Viaa monastic reprezint sau rememorez de asemenea demersul credinei martirilor, cnd a trebuit s mrturiseasc pentru Hristos care i-a dus crucea i a suferit moarte n faa lumii ntregi.

Viaa monastic este o mrturie vie a credinei arztoare; ea reproduce fidel credina i viaa Bisericii primare. Ea este un model concret de via cretin autentic, totalmente conform cu poruncile evanghelice. Ea nu este un model superior, ci un model autentic.

De asemenea cnd noi vorbim de viaa monastic, noi vorbim implicit de ntreaga via cretin autentic; i cnd vorbim despre cretinismul adevrat, noi ne gndim la viaa monastic ca una din realizrile sale exemplare.

 

Traducere de Cosmin Bufnea, dup:
Pere Matta el-Maskin, Saint Antoine, ascete selon l'Evangile, suivi de Les vingt Lettres de Saint Antoine apres la tradition arabe, Spiritualite Orientale (Nr. 57), Abbaye de Bellefontaine, 1993.


Puneti comentariile Dvs la acest text, sau la problematica lui în FORUM-ul alãturat !

Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Nistea's Page
Meniu:
Me & Myself | Traduceri | Poeme | Eseuri
Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit
N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
Mari duhovnici | Legãturile Dvs!

Copyright © 2000-2001, Iulian Nistea.
This file may be copied on the condition to specify the copyright notice.