Home -> Dosare ortodoxe

Parintele Calistrat
despre cele petrecute la manastirea Tanacu

Parintele Calistrat Chifan
de la Manastirea Bārnova

22 iunie 2005

Cert este faptul ca acest eveniment a fost atit de bine garnisit cu senzational si cu aspecte negative, incit a depasit cu mult moartea Papei de la Roma. Daca a fost mina diavoleasca sau omeneasca, numai bunul Dumnezeu o stie.

Este clar ca o greseala fundamentala a savirisit acest parinte, daca el afirma ca la Calugareni-Suceava, parintele Daniel Horga scoate zilnic diavoli. Mai intii de toate, inclusiv fenomenul Calugareni este un lucru paralel cu practica Bisericii. Tocmai de aceea se creaza acea aura de exorcisti care vor sa cutremure lumea cu paraputerile lor.

Parintele Cleopa, parintele Paisie Olaru, parintele Ioanichie Balan, parintele Iustin Pirvu, parintele Arsenie Papacioc si alti duhovnici mari, n-au stralucit in fata lui Dumnezeu prin aceste teatre de izgonire a demonilor. Aceste iluzii personale de vindecare a diavolilor, sunt specifice preotilor si duhovnicilor tineri, pentru a-si crea faima si pentru a fi cautati.

La manastirea Frasinei se practica aceste exorcizari in prezenta unui preot virstnic, dar cu timpul tenta acestor exorcizari s-a intins si in Moldova la citeva nume de duhovnici sau preoti pe care nu le voi enumera, din respect. Dar acest ritual transformat in scena de teatru religios, era condamnat de parintele Cleopa care dadea nenumarate exemple de preoti care au patimit in urma citirii acestor molifte.

Personal am avut contact cu crestinii din anul 1994 si niciodata nu mi-a fost jena sa-i spun omului deschis in fata "Du-te si te trateaza ca ai luat-o razna." Inainte de a face control psihologic unui preot, se obisnuia sa ai un referat de hirotonie scris de duhovnicul tau care era inaintat de staret catre episcop. Referat care avea rolul de a arata chiriarhului ce fel de persoana este candidatul la hirotonie. Personal nu o fac spre lauda, parintele Cleopa mi-a dat referat de hirotonie de doua ori. O data pentru diacon si o data pentru ieromonah.

Referate care au fost sau exista la cancelaria Mitropoliei si fac dovada candidatului la hirotonie ca este sanatos mental. In cazul de fata toate emisiunile mass-media, toate articolele din ziare, nu cauta altceva decit sa duca lumea in deruta, sa scada credibilitatea Bisericii si in acelasi timp sa umileasca conducerea Bisericii ca nu tine in ordine evenimentele care au loc in Biserica. Tot ce s-a vorbit pe marginea acestui subiect, nu sunt decit vorbe goale.

Biserica nu este in Evul Mediu, nici primitiva. Este obligata sa suporte toate crizele si neajunsurile sociale faurite de cei cu burtile pline, care au impins societatea intr-un haos politic si economic fara precedent.

Lipsa locurilor de munca, lipsa protectiei sociale, desfiintarea plasamentelor de copii ai strazii, lipsa de centre de scolarizare pe banii statului a acestor copii fara familie, ii imping pe acesti tineri sa ajunga pe la manastiri. Fiind deja contaminati de viata in grup si de tot felul de lipsuri in educatie, este normal sa te trezesti cu tineri afectati de schizofrenie sau alte boli mintale.

Degeaba se fac comentarii la ministerul Culturii, ministerul Justitiei si in alte domenii care raspund de aceste evenimente, atita timp cit pe nimeni nu intereseaza protectia sociala in Romania pentru clasa muncitoare de jos.

Daca se fac afirmatii ca tinara era schizofrenica, venim si noi sa aratam ce mod de tratare in Romania a bolilor psiho-afective are spitalul fata de cei lipsiti de bani.

Pentru ca in orice spital nu un pacient este in atentia medicilor, ci toti pacientii, si daca un spital are citeva sute de pacienti, cum ar fi spitalul de psihiatrie Socola, atunci cine sa se ocupe de ei daca nu ministerul Sanatatii ?

Medicamente compensate nu se gasesc, medicamente gratuite nu se gasesc, medicamente subventionate nu se gasesc, pentru ca Zaiprexa sau alte neuroleptice pentru vindecarea bolilor afective mintal costa foarte scump. Iar daca nu esti salariat, nu platesti asigurarea de sanatate, nu esti incadrat intr-un program de protectie a sanatatii , de unde sa iei aceste medicamente si cu ce ?

Un alt aspect negativ care nu mai este legat de moartea acelei maici este modul abuziv si tendentios al presei de a discrimina si murdari imaginea unei persoane asa cum s-a petrecut, in momentul in care conducerea Bisericii s-a dus sa ia masuri asupra acestui caz. De cind devine arbitru ziaristul si cameramanul intre arhiereu si credinciosi ? Erau rufe ale bisericii. Se puteau rezolva intr-un mod mai elevat, iar reprezentantul Bisericii sa faca el in mod civilizat o declaratie de presa, sau un interviu televizat.

Ce cistiga mass-media cind arata pe ecrane cum credinciosii agreseaza un conducator al Bisericii ?

In primul rind abuzul si obraznicia mass-mediei l-a facut pe acel preot sa devina mai agresiv, mai razvratit si sa faca vedetism in fata camerelor de luat vederi.

Poti sa fii cit de sanatos la cap, cind esti provocat sau luat prin surprindere este firesc sa ai comportamente anormale. Intr-o lume civilizata si normala, frumos si educat este sa se stea la o masa a dialogului unde sa existe: procurorul, medicul legist, preotul care este incriminat si reprezentantul Bisericii hotaritorul si legiuitorul canonic.

Se pun intrebari si se dau raspunsuri, iar lumea intelege ceea ce este de inteles.

Dar in acest caz se incearca o denigrare a imaginii Bisericii pentru a arata lumii moderne democratizate, secularizate, occidentalizate, ca nu mai este nevoie de Hristos si Biserica. Este un lucru fals domnilor din mass-media !

Biserica intotdeauna a avut un rol fundamental in viata sociala. Un rol cultural, un rol moral si in acelasi timp un rol spiritual. Toti liderii de partide si conducatorii din fruntea tarii, inaintea fiecarei alegeri s-au folosit de biserica si de imaginea ei, participind la tot felul de manifestatii religioase pentru a poza pe credinciosii, iar acum lovesc institutia de care s-au folosit. Nu este corect. Daca acest cleric este vinovat de aceasta crima, se trece la executarea unor ordine exacte.

Este retinut, i se emite un mandat, este dezbracat de uniforma, este anchetat, iar in cazul in care se constata ca nu este vinovat, este pus in libertate si se da dezmintire in presa de calomniile aduse, tot atitea zile cit a fost denigrat in presa.

Personal am avut ocazia sa am contact cu presa si mass-media si mi-am dat seama cit de tendentiosi si impertinenti sunt ei. Dar totodata am constatat si câta lipsa de cultura, badaranie si lipsa de bun simt, poti gasi intr-un ziarist sau un reporter mass-media.

Indiferent de ce fapta ai savârsi, frumos si corect este intr-o tara democratica care pretinde ca se aliniaza Uniunii Europene, fata de persoana interogata sau filmata, trebuie sa ai o anumita doza de respect si bun-simt.

In Romania un ziarist ori discuta cu presedintele, ori discuta cu episcopul, ori discuta cu ministrul sau cu taranul de jos, limita bunului simt si comportamentul este aceeasi.

Nu exista o ierarhizare a valorilor sau a persoanelor, totul se trece prin troaca de porci. Iti trebuie citiva ani de zile sau un cap de fier ca sa poti infrunta incultura si incompetenta oamenilor din mass-media. Nu exista macar bunul simt de a incerca sa prezinte niste lucruri la starea lor reala asa cum sunt. Din toata povestea cazului Tanacu se poate face o istorie a Vasluiului care deja a depasit, peste hotare, cu mult Istoria Romaniei si domnia lui Stefan cel Mare. De aici se vede lipsa de rusine, de profesionalism, lipsa de respect fata de Dumnezeu si acel nenorocit blestem al romanilor de a se birfi unii pe altii, care este cu totul contrar Evangheliei unde scrie "iubiti-va unii pe altii".

Cind se dau asemenea stiri in strainatate sau in tara, nu se tine cont ca acele imagini sau articole cad la indemina tuturor cititorilor indiferent de virsta.

Citeva intrebari carora trebuie sa se raspunda in urma acestei imagini mizerabila facute Bisericii Ortodoxe:

- Ce simt ceilalti monahi si monahii cind ies pe strada in vazul lumii ?

- Ce simte un preot la amvon in fata credinciosilor cind vorbeste de adevar, legat de fratele sau care a dat aceasta imagine preotilor ?

- Ce simte un preot si care este credibilitatea lui in fata credinciosilor care urmaresc asemenea emisiuni ?

- Ce simte un credincios, cind vorbeste preotul sau in asemenea caz?

- Ce simte o mama care are fata sau fiul la manastire ?

- Ce simte un tinar care vrea sa ia aceasta cale a monahismului ?

- Ce simte un copil care invata religia in scoala ?

- Ce simt cei slabi in credinta si care este parerea lor cind sunt clatinati de asemenea evenimente dramatizante prin efortul mass-media ?

- Ce spun ateii de asemenea evenimente ?

Raspunsul este unul. S-ar putea ca intr-o buna zi, cei care pierd sa fie tocmai cei care au prezentat aceste evenimente denaturindu-le. In momentul in care o societate ramine fara Dumnezeu si fara Biserica, nelegiuirea si faradelegea misuna pretutindeni.

Vor fi mult mai multe crime, vor fi mult mai multe violuri, vor fi mult mai multe imoralitati pentru ca mass-media dintr-o intimplare sigur nedorita, nicidecum premeditata, arunca Biserica intr-o imagine primitiva de Ev Mediu si de Inchizitie.

Aveti grija domnilor din mass-media, ca Mintuitorul Iisus Hristos a lasat doua cuvinte grele la adresa greselilor:

Legat de sms-ul de la emisiunile TV cu cazul Tanacu, daca cumva are vreo implicatie parintele Calistrat, raspunsul este nu. Parintele Calistrat cel care va transmite acest mesaj, sa stiti ca are alta conceptie despre izgonirea dracilor: "Omul isi atrage singur diavolii in el prin patimi, si tot singur si-i izgoneste prin spovedanie, prezenta la biserica, pravila si canon".

Toti crestinii care au frecventat manastirea Barnova in decurs de 15 ani pot depune marturie, inclusiv fostul cor Bizantion, caruia ii apartine acel SMS, ca in manastirea Barnova nu s-au facut niciodata rugaciuni de exorcizare, nu este renumita aceasta manastire prin icoane care au zilnic lacrimi, prin icoane care isi varsa mirurile, nu s-au vindecat demonizati, nu s-au facut cozi de suferinzi demonizati pentru citit.

La aceasta manastire se savirseste zilnic Sf. Liturghie, iar in posturi vinerea se savirsea taina Sf. Maslu.

Aici oamenii vin de placere pentru un sfat, pentru un cuvint de folos si pleaca acasa constienti ca de nu se vor stradui sa se roage lui Dumnezeu indreptindu-si faptele, nici Dumnezeu nu-i va asculta pe ei.

Nu este ingaduit si nu este permis sa se incerce a se pune in aceiasi oala manastirea Barnova, manastire istorica de 400 de ani, unde vin sute de vizitatori, cu fapta neatenta si nesocotita a unui preot fara experienta intr-un mic schitulet uitat intr-o poiana de padure.

Dumnezeu sa-l ierte si sa-l acopere, si sa ne rugam ca harul lui Dumnezeu sa-l lumineze si sa-i descopere greseala pe care a savirsit-o. Mentorul lui spiritual, din cele ce am aflat, ar fi parintele Simeon de la manastirea Sihastria si parintele Antim, care sigur nu l-au invatat asemenea lucruri.

Si inca o afirmatie de incheiere: parintele Calistrat nu prea agreaza monahiile, datorita faptului ca ele trebuie sa se spovedeasca in manastirea de unde fac parte, acolo unde vietuiesc; tocmai de aceea cind relatez aceste lucruri nu sunt inca duhovnicul nici unei maici din vreo manastire româneasca.

Momentul Dragomirna 1990 a fost suficienta experienta ca la 40 de ani sa mai pierd vremea cu lucruri care nu aduc folos.

Sunt preocupat doar de mintuirea mea.

Pe cei care vor citi ii rog sa discearna bine cele ce se petrec in societatea româneasca, sa invete sa aleaga binele de rau si intunericul de lumina, prin multa rabdare si analiza ca sa nu cadem in ispita.

Fapta acestui parinte nu trebuie atit de mult condamnata pe cit trebuie de plinsa. Aceasta dovedeste ca inaltarea mintii si lipsa de experienta poate duce la esecuri. Nu trebuie sa ne batem joc de iesirea lui, trebuie ajutat cu orice pret sa-si dea seama ca a luat-o gresit.

Parintele Calistrat
22 iunie 2005



TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2005, pr. Iulian Nistea.