PACE CELOR CE VIN — BUCURIE CELOR CE RÃMÂN — BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACÃ



CUPRINS
cuprinsul volumului

În loc de prefaţă: SCRISOARE CĂTRE DUHOVNIC

1. AGRESIUNEA
2. AMĂGIREA
3. CLEVETIREA
4. CUVÂNTUL SCRIS
5. DEPENDENŢA
6. EROTISMUL
7. FURTUL
8. HAOSUL
9. IDENTITĂŢI FALSE
10. JUDECĂTORII
11. LENEVIREA
12. NĂLUCIRILE
13. OCHII
14. PĂCATUL
15. RISCURILE
16. SINGURĂTATEA
17. TIMPUL
18. TRĂDAREA
19. URA
20. VINOVĂŢIA
21. ZARVA

 

MENIU
alte rubrici ale sitului
Ce este nou!
updated
Intrebari si raspunsuri
rubrica noua !
Despre spiritualitatea ortodoxa
Dosare ortodoxe
rubrica noua !
Un prim dosar:
cazul Tanacu
Mari duhovnici
in viata si adormiti
Media ortodoxa
photos - film - audio
analize internet
Traduceri
teologie si duhovnicie
Spiritualitatea ortodoxa
Despre noi
Patericul adnotat
Patericul Egiptean
Eseuri
updated
Mihai Neamtu, Nistea Iulian, Dinu Grigore Mos, Radu Teodorescu, Gheorghe Fedorovici
Simone Weil
1909-1943
Poeme
Jurnal athonit
literatura si duhovnicie
Ileana Malancioiu
poeta
Nistea writers
simbol crestin vechi

INTERACTIV
participarea Dvs
Legaturile Dvs
inscrieti-va situl !
Harta Vizitatorilor
Priviti si lasati un semn pe harta
Forum !
Participati la discutii
My Guestbook
Vizitati si semnati
Cartea de oaspeti

 

Legaturi rapide
situri speciale
Icoane bizantine
icones grecques-byzantines
Intrebari si raspunsuri
spiritualitatea ortodoxa
Calendar ortodox !
2005, sinaxar
vietile sfintilor
Credo.ro
Portal Ortodox
Zambete din pantecele mamei
Ortodocsi din Paris
Orthodoxes à Paris
Biserica Ortodoxa Romana din Paris
Parohia Sfintii Arhangheli
Filocalia.ro
NOU !
Asociatia OrtodoxRoNet
NOU !
OrtRadio
situl emisiunii radio
L'Eglise Orthodoxe aujourd'hui (Paris)
Teognost.ro
Grupul si Editura Teognost
Laurentiu Dumitru
un site de pastoratie
a tinerilor
Echo orthodoxe
blog orthodoxe

 

  www.nistea.com -> Media ortodoxa -> Internet

Cristian Şerban
 

INTERNETUL

Tinerii în faţa provocării

 


11. LENEVIREA

 

Nu trebuie să avem studii medicale ca să ne dăm seama de un alt rău care se insinuează în viaţa noastră: sedentarismul. În faţa calculatoarelor, pentru că există o gamă atât de variată de activităţi, timpul se scurge cu o rapiditate nemaiîntâlnită, omul este activ, cam prea activ în plan intelectual, dar efortul fizic este zero. Sedentarismul şi stresul sunt două cauze ale apariţiei diabetului. Alte boli pândesc.

Spuneam că sunt mulţi aceia care câştigă din calculatoare, din programare, din vânzare de componente, din întreţinerea unor săli de Internet, din ingineria în domeniu. Bine ar fi ca, la fel de riguros cum ar trebui să-şi organizeze munca, tot aşa să-şi organizeze şi un program de mişcare, jogging sau plimbări în natură.

Lenevirea asta – sedentarismul – atrage după sine şi un alt tip de lene, cea spirituală. Pentru utilizatorul Internetului şi calculatoarelor, totul este ecuaţie, matematică, cifre, calcule. Pe scurt, materie. Când să mai ai timp să te gândeşti şi la Dumnezeu dacă tu te îngropi cu zecile de ore în cele materialnice ale acestei lumi pragmatice a calculatoarelor?

Ce frumos exemplu de nelenevire ne dă Mântuitorul Hristos în momentul în care spune că nu are unde să-Şi plece capul1. Mântuitorul a vrut să ne înveţe faptul că nu a venit în lume să-Şi caute odihna - o casă cu linişte sau un loc în care să Se veselească. El a venit în lume nu ca să Se odihnească, ci să ne odihnească pe noi toţi, arătându-ne drumul spre Împărăţia Cerurilor. Nu are loc unde să-Şi plece capul, pentru că nici nu-Şi doreşte un astfel de loc. „Neobosit voi fi până voi aduce pace pe pământ şi între oameni bunăvoire” - pare să ne spună Iisus.

Observaţi că Hristos Se numeşte pe Sine Fiul Omului, semn distinctiv că a venit în lume ca să slujească omului, nu ca să I se slujească, dându-ne încă un exemplu desăvârşit de ceea ce înseamnă slujirea, nelenevirea şi smerenia desăvârşită.

Mai ales lenevirea spirituală este un pericol. Pentru că odată ai să te trezeşti din somnul dulce pe care ţi-l oferă tehnica la zi şi, când ai să te trezeşti, o să constaţi că nu ai făcut nimic cu viaţa ta, că nu ştii de ce ai venit pe lume şi încotro te îndrepţi.

Societatea de astăzi este una a schimbărilor peste noapte. În curând, monitoarele greoaie şi unităţile de calculator pe care le ştim vor fi lăsate în urmă de noua tehnologie, care permite să ai tot ce doreşti pe ecranul telefonului mobil. Deja telefonul a devenit televizor, radio, player video, player mp3, cameră foto şi tot aşa.

De la zi la zi, tehnica invită la comoditate, la sedentarism, la odihna trupului, dar din păcate şi la o împrăştiere a gândurilor fără precedent.

Dacă iubim activitatea, nu e nimic rău, ba chiar Îl mulţumim pe Dumnezeu, care condamnă lenea2. Activitatea noastră trebuie îndreptată însă spre o diversitate care să ne asigure sănătatea trupului şi a minţii. Suprasolicitarea minţii va slăbi şi trupul, iar suprasolicitarea trupului va slăbi mintea. Aşa că este bine să echilibrăm efortul intelectual cu recreerea în natură, iar efortul fizic, cu odihna activă. Încercaţi, de exemplu, citirea de cărţi sfinte.

Mult m-am mirat de rezistenţa fizică a unor distinşi preoţi şi, fiind o fire mai curioasă, i-am întrebat pe aceşti slujitori ai Domnului de unde vine această rezistenţă. Răspunsul a fost unul la unison: „Mă întăreşte Dumnezeu!”. Semn că atunci când faci lucruri cu binecuvântare dumnezeiască, aflându-te sub îndrumarea duhovnicului, poţi să ai şi o rezistenţă fizică de invidiat, şi multe alte daruri.

Acest lucru este în contrast cu habotnicia celor care stau şi mai mult de zece ore pe zi în faţa calculatoarelor, oameni care uită de lume, de Dumnezeu, de propria sănătate, de alegerea unui traseu în viaţă, de familie, de natură, de cele înconjurătoare. Ei fug de viaţă precum asinii sălbatici, şi aleg viaţa virtuală, care se poate compara cu închinarea la idoli din vechime; numai că aceea viza sufletul, dar această nouă aplecare spre idolatrie - utilizarea Internetului - afectează atât trupul, cât şi sufletul.

 

__________________________________

1 Şi i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini şi păsările au cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Şi plece capul. (Luca 9, 58)

2 Calea celui leneş este ca un gard de spini, iar calea celui silitor este netedă. (Pilde 15, 19)