*

PACE CELOR CE VIN — BUCURIE CELOR CE RÃMÂN — BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACÃ


Simone Weil
subrubricile paginii
Introducere la L'enracinement...
nou
T.S. Eliot
Trei capitole din Harul si greutatea
La pesanteur et la grâce
(trad. de Iulian Nistea)

• Harul si greutatea •
• Iubirea •
• Violenta •
Iubirea lui Dumnezeu si nefericirea
Simone Weil
Alte texte
Diferite alte traduceri din Simone Weil

 

MENIU
alte rubrici ale sitului
Ce este nou!
updated
Dosare ortodoxe
Un prim dosar:
cazul Tanacu
Mari duhovnici
in viata si adormiti
Media ortodoxa
photos - film - audio
analize internet
Traduceri
teologie si duhovnicie
Spiritualitatea ortodoxa
Despre noi
Patericul adnotat
Patericul Egiptean
Eseuri
updated
Mihai Neamtu, Nistea Iulian, Dinu Grigore Mos, Radu Teodorescu, Gheorghe Fedorovici
Simone Weil
1909-1943
Poeme
Jurnal athonit
literatura si duhovnicie
Ileana Malancioiu
poeta
Nistea writers
simbol crestin vechi

INTERACTIV
participarea Dvs
Legaturile Dvs
inscrieti-va situl !
Harta Vizitatorilor
Priviti si lasati un semn pe harta
My Guestbook
Vizitati si semnati
Cartea de oaspeti

 

Legaturi rapide
situri speciale
Icoane bizantine
icones grecques-byzantines
Intrebari si raspunsuri
spiritualitatea ortodoxa
Calendar ortodox !
2005, sinaxar
vietile sfintilor
Credo.ro
Portal Ortodox
Zambete din pantecele mamei
Ortodocsi din Paris
Orthodoxes à Paris
Biserica Ortodoxa Romana din Paris
Parohia Sfintii Arhangheli
Filocalia.ro
NOU !
Asociatia OrtodoxRoNet
NOU !
OrtRadio
situl emisiunii radio
L'Eglise Orthodoxe aujourd'hui (Paris)
Cloîtres
Galerie Lavie
Teognost.ro
Grupul si Editura Teognost
Laurentiu Dumitru
un site de pastoratie
a tinerilor
Echo orthodoxe
blog orthodoxe

 

Monitorizeaza
aceasta pagina
     
   it's private   
Cum aduc la zi aceastã paginã imediat ce postez un nou text în paginile site-ului, Dvs puteti sã fiti informati despre schimbãrile survenite în site.
Nu ezitati sã folositi aceastã oportunitate dacã sunteti interesat(ã) de materialele publicate aici!

 

 

  *
Simone Weil
~ asteptarea lui Dumnezeu ~
Simone Weil
Simone Weil (1909-1943)

 

 

Simone Weil se aflã printre acei scriitori a cãror gândire nu poate fi bine înteleasã fãrã sã fie pusã în legãturã cu viata si caracterul lor. La Simone Weil aceasta se întâmplã nu doar pentru cã cea mai mare parte a operei ei a fost publicatã postum - o bunã parte nefiind de fapt destinatã publicãrii (cele patru volume ale Caietelor, bunãoarã) -, si nu doar pentru cã a avut un traiect existential spectaculos - de la bolsevica poreclitã "Fecioara Rosie" la mistica crestinã pe care nu putini o considerã o sfântã -, dar mai ales pentru felul în care ea scria, dupã propria-i mãrturie, ca traducând cu acrivie o inspiratie din alte sfere.

Nãscutã în Parisul anului 1909, într-o familie de intelectuali evrei din clasa de mijloc - tatãl ei era medic -, a urmat cele mai bune scoli pariziene ale timpului, fãcând furori cu inteligenta ei strãlucitoare în colegiul de filosofie de la Sorbona, unde Simone de Beauvoir îsi lua diploma în "Filosofie generalã si Logicã" a doua, fiind devansatã doar de... Simone Weil.

Cariera profesoralã nu a fost una «reusitã» din cauza non-conformismului ei fatã de programele de studiu, si, drept urmare, s-a si încheiat dupã doar câtiva ani cu ceea ce ea a considerat a fi o culme fireascã: demiterea. În acesti ani se implicã în miscarea sindicalã peste tot pe unde ajunge.

Fotografia de pe legitimatia de muncitoare în fabricile RenaultÎn 1935 o gãsim chiar angajatã incognito ca simplã muncitoare în Uzinele Renault. "Ori de câte ori mã gândesc la crucificarea lui Hristos sãvârsesc pãcatul invidiei", mãrturiseste ea unui prieten într-o scrisoare. Dorinta aceasta, aproape patologicã, de a se identifica cu cei exclusi, persecutati si în suferintã, practicatã cu consecventã si la modul cel mai concret, îi aduce nu numai respectul tuturor, dar si grave tulburãri de sãnãtate (dupã experienta de aproape doi ani de la Renault, durerile de cap, uneori infernale, au urmãrit-o tot restul vietii), care au culminat cu acea tuberculozã fatalã, contactatã în 1943 în Anglia. Venitã sã se înroleze în "Franta liberã", organizatie de rezistentã antinazistã condusã de De Gaule, ea a considerat necesar ca si pânã la momentul parasutãrii în Franta sã participe la tratamentul acordat de nazisti compatriotilor ei francezi. Ratia de hranã acordatã de Hitler francezilor i-a fost fatalã si Simonei, în conditiile îmbolnãvirii ei de tuberculozã - moare, în august 1943, în sanatoriul de la Ashford.

Simone Weil a marcat puternic, prin opera si viata ei, intelectualitatea francezã de dupã al doilea rãzboi mondial. André Gide a numit-o o sfântã a exclusilor si marginalizatilor, iar alti mari scriitori, ca T.S. Eliot, Albert Camus sau Simone de Beauvoir, au declarat-o una dintre cele mai mari gânditoare ale secolului. Mai mult decât atât, Albert Camus considera cã nu se poate concepe o Europã nouã care sã nu tinã seama de exigentele pe care Simone Weil le-a formulat în scrierile sale.


Cele mai multe din textele prezentate în aceastã paginã reprezintã capitole din La pesanteur et la grâce (Plon, 1947 si 1988), volum editat si alcãtuit de scriitorul Gustave Thibon, unul din prietenii Simonei Weil, cãruia i-a si lãsat Caietele sale de însemnãri "spre a face ce crede el de cuviintã cu ele". Într-o primã etapã Thibon a fãcut o selectie tematicã, semnificativã pentru anumite atitudini ale gânditoarei în diferite puncte filosofice, dar si, am putea spune, de spiritualitate crestinã, culegere care a avut un mare succes în aceastã editie din care traducem si noi.

Simone Weil în Spania (1936) Principalele probleme de traducere provin, pe de-o parte, din faptul cã aceste însemnãri nu au fost scrise spre a fi publicate (si, drept urmare, ele sunt uneori aproape «criptice») si, pe de altã parte, din pricina unor «neputinte» ale lexicului românesc. Pentru exemplificare acestei din urmã situatii sã spunem cã pentru "(la) pesanteur" - termen cheie în gândirea Simonei Weil - Nicolae Steinardt propune: "gravitatie, atractie a pãmântului, încetinealã, îngreuiere, grãsime, grosime, grosomãnie" (Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1992, p.223). Desi a fost dificil, pânã la urmã am optat pentru "greutate", pentru motivul cã românescul "gravitatie", desi acoperã mai mult frantuzescul "pesanteur", introduce o oarecare confuzie prin faptul astãzi "gravitatie" cã duce cu gândul la întelesul mai popular de "a pluti" si chiar "a respinge" a verbului "a gravita". Pe de altã parte, traducerea lui "pesanteur" prin "greutate" nu este deloc improprie (chiar dacã Nicolae Steinhardt nici mãcar nu o aminteste), Petit Robert (1977) prezentând ca primã definire a termenului urmãtoarea: "1. Caractère de ce qui pèse lourd, de se qui a un grand poids."; apoi, "greutate" acoperã si alte întelesuri ale lui "pesanteur", ca, în limbajul uzual, cel de "fortã care atrage corpurile cãtre centrul Pãmântului", sau chiar unele întelesuri figurative ca în expresia "les pesanteurs de la vie" (Olivier Clement), acoperitã perfect de sintagma româneascã "greutãtile vietii".

Aceste dificultãti nu am considerat a fi depãsite cu totul, drept care în text se vor mai gãsi paranteze cu termenul frantuzesc sau note de subsol cu mici explicatii.

TRADUCERI

Gustave ThibonTrei capitole din volumul "Harul si greutatea" (La pesanteur et la grâce, Plon, 1995 - volum îngrijit de Gustave Thibon), în traducerea lui Iulian Nistea

Diferite fragmente publicate în revista de spiritualitate Epifania (si preluate aici prin bunãvointa redactiei)

Opt fragmente din scrierile lui Simone Weil traduse de Anca Manolescu si publicate în Dilema

Trei capitole din volumul "Harul si greutatea" (La pesanteur et la grâce, Gallimard, 1948 - volum îngrijit de Gustave Thibon), în traducerea lui Maria-Cornelia Oros, publicate în Transilvania (nr. 1-2 / 1993)

  • Detasare
  • Decreare
  • Stergere

Volume traduse la Editura Humanitas:

  • Greutatea si harul (La pesanteur et la grâce), Humanitas 2003
  • Autobiografie spirituala (Autobiographie spirituelle), Humanitas 2004
  • Forme implicite de iubire a lui Dumnezeu (Humanitas, 2005)

LEGÃTURI

Legaturi de limba engleza

  • Simone Weil: Facts | Spirit | Plato's Cave | Weil's Cave | Red Virgin - Unul dintre cele mai complexe situri despre Simone Weil...
  • Weil, Simone - 8 situri despre Simone Weil in dmoz.org
  • The American Weil Society - The 2001 AMERICAN WEIL SOCIETY COLLOQUY
  • Simone Weil's Theory of Social Force - Un studiu de Jim Grote in SPIRITUALITY TODAY, Autumn 1990, Vol.42 No. 3, pp. 217-232
  • Simone Weil - prezentata pe Hermenaut.com, varianta electronica a publicatiei cu acelasi nume (Hermenaut, a yearly journal of philosophy and pop-culture, has been described as "a zine that gives voice to indie intellectual thought," "a scholarly journal minus the university," and "a sounding board for thinking folk who operate outside the ivory tower." Founded in 1992 by a rag-tag group of outsider intellectuals, Hermenaut uses the tools of philosophy, sociology, and critical theory to explode the received notions of academia and the hipster demimonde alike.)
  • Simone Weil (O prezentare a Simonei Weil în calendarul pe autori al sitului finlandez Pegasos - A Literature Related Source Site)
  • Weil, Simone Live Cabin Chat (discutii on-line despre viata, scrierile si gândirea Simonei Weil)

Legaturi de limba franceza

  • Simone Weil nou - un site de unde se pot descarca mai multe de cartile Simei Weil in diferite formate (PDF, DOC, RTF, HTML)
  • Weil, Simone - 16 situri in limba franceza despre Simone Weil si gandirea ei, in dmoz.org

Legaturi de limba maghiara

 

Cãutare  în  site

 


Aceastã paginã a fost ultima oarã modificatã
la data de 
TOP
Ultimele noutãti din site
HOME
Meniu:
About us | Traduceri | Poeme | Eseuri
 Spiritualitate | Patericul adnotat | Jurnal athonit 
  N-writers | Simone Weil | Ileana Mãlãncioiu
  Mari duhovnici | Media | Legaturile Dvs!

Copyright © 2000-2006, Iulian Nistea.