DUHOVNICI
- Toate articolele 175
- Părintele Teofil Părăian 17
- Părintele Arsenie Boca 15
- Părintele Benedict Ghiuș 7
- Părintele Rafail Noica 6
- Părintele Ioan Iovan 4
- Părintele Iustin Pârvu 5
- Părintele Petroniu Tănase 3
- Părintele Arsenie Papacioc 1
- Părintele Ștefan Nuțescu 0
- Părintele Mina Dobzeu 5
- Părintele Adrian Făgețeanu 0
- Părinții de la Colciu 2
- Părintele Nicolae Steinhardt 10
- Părintele Sofian Boghiu 0
- Părintele Paisie Olaru 3
- Părintele Dometie Manolache 7
- Părintele Paulin Lecca 3
- Părintele Serafim Popescu 3
Ce este duhovnicul si cine poate să fie duhovnic?
Domnul nostru Iisus Hristos a dat puterea legării si dezlegării păcatelor după Sfânta Sa Înviere, chiar în ziua Învierii Sale, zicând către ucenicii săi: "Luati Duh Sfânt! Cărora veti ierta păcatele, vor fi iertate, si cărora le veti tine, vor fi tinute" (In. 20, 22-23). Prin aceasta a împlinit Domnul Hristos o făgăduintă pe care a dat-o mai întâi Sfântului Apostol Petru, când i-a zis: "Si-ti voi da cheile împărătiei cerurilor, si oricâte vei lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte vei dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 16, 19). Apoi, tot în Sfânta Evanghelie de la Matei avem o făgăduintă dată de Domnul Hristos ucenicilor Săi, când le-a zis la fel: "Oricâte veti lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte veti dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 18, 18), iar făgăduinta aceasta a împlinit-o în ziua Învierii Sale. Deci, în lumea aceasta există oameni pe care Domnul Hristos i-a rânduit să fie iertători de păcate. Pentru a primi cineva iertarea păcatelor trebuie să meargă la oamenii lui Dumnezeu, hotărâti pentru iertarea păcatelor. Iar ca să poată primi iertarea păcatelor, în conditiile în care merg la duhovnic, trebuie să-si mărturisească păcatele, să se mărturisească în primul rând pe ei însisi ca păcătosi, să-si recunoască partea de vină, în aceasta făcând o dovadă că recunosc că au gresit înaintea lui Dumnezeu si că sunt vinovati înaintea lui Dumnezeu si că doresc să fie iertati de păcatele pe care le-au făcut. Preotul care primeste mărturisiri de păcate si care are puterea iertării păcatelor se numeste preot duhovnic; se numeste duhovnic, spre deosebire de preotul care nu este duhovnic si care n-are această calitate de a asculta spovedanii si de a da iertare de păcate. Duhovnicia nu se dă o dată cu hirotonia, ci se dă printr-o rânduială numită hirotesia de duhovnic. Preotul primeste puterea iertării păcatelor si primeste calitatea de ascultător de mărturisiri. Acesta este duhovnicul din punctul de vedere al dreptului bisericesc si din punctul de vedere al situatiei lui fată de cei care nu au această situatie, chiar preoti fiind.
Ce înseamnă să fii ucenic?
Să fii ucenic înseamnă să te lasi îndrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: să te pleci cu mintea, să nu stii tu mai multe decât cel care te îndrumează. Să faci ceea ce a zis Domnul Hristos: să mergi pe urmele Lui, să-l urmezi pe cel care te îndrumează. Sfântul Apostol Petru, de pildă, la Pescuirea Minunată, a zis către Domnul Hristos: Toată noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvântul Tău arunc mreaja în mare si pentru că zici Tu" (Lc. 5, 5). Asta înseamnă să fii ucenic. De aceea a putut fi Sfântul Apostol Petru ucenic, pentru că s-a plecat cu mintea. Părintele Arsenie Boca zicea că noi avem mintea care discută cu Dumnezeu, în loc să se supună fără discutie. O astfel de minte avea Sfântul Apostol Petru la Cina cea de Taină, când a zis: "Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?" Si a auzit de la Domnul Hristos: "Ceea ce fac Eu acum tu nu întelegi, dar mai târziu vei întelege" (In. 13, 6-7). S-a împotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: "Dacă nu te voi spăla, nu ai parte cu Mine" (In. 13, 8). De unde întelegem că ucenicia este plecare de minte. Dacă nu te pleci cu mintea, dacă stii tu mai bine, dacă ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fată de duhovnic, în cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amândouă.
Arhimandritul Teofil Părăian
Rugăciunea lui Iisus
Hristos a înviat! Stimaţi ascultători, am să prezint acum cel de-al treilea subiect pe care l-am anunţat, şi anume despre "Rugăciunea lui Iisus". Mai întâi o precizare: este cunoscută o metodă de angajare în rugăciune, ca rugăciunea lui Iisus. Cine nu ştie despre ce-i vorba ar putea...
Cuvânt introductiv
Cuvioase părinte, iubiţi fraţi, iubiţi credincioşi, am promis încă de anul trecut că dacă se va face şi anul acesta o tabără de rugăciune şi de muncă aici, voi veni din nou. Asta înseamnă că mi-a plăcut anul trecut. Şi pentru că mi-a plăcut anul trecut, mi-am dorit şi pentru anul acesta...
Cuvânt la pomenirea Sfintei Maria Magdalena
Iubiţi credincioşi, astăzi nu o să vorbesc ceva din cele ale credinţei noastre, ci aş vrea să fac nişte aprecieri în legătură cu sfânta pe care o pomenim astăzi, Sfânta Maria Magdalena, cea întocmai cu apostolii, cea dintâi care l-a văzut pe Domnul Hristos înviat, după mărturia...
Necesitatea credinţei
Cuvioase părinte stareţ, iubiţi credincioşi, cine citeşte cu luare aminte Sfânta Evanghelie de la Marcu poate observa că începutul propovăduirii Domnului nostru Iisus Hristos, aşa cum este prezentat în Sfânta Evanghelie de la Marcu, este următorul: "S-a împlinit vremea şi s-a apropiat...
Măsura credinţei
Cinstiţi părinţi, iubiţi fraţi şi iubiţi credincioşi, rămânem şi astăzi în sfera credinţei. În Sfânta Evanghelie de la Ioan, în capitolul 9, în legătură cu vindecarea unui om orb din naştere se spune că Domnul Hristos, întâlnindu-l după ce omul a primit vedere pentru că s-a spălat în lacul...
Rostul şi măsura credinţei
Cinstiţi părinţi, iubiţi credincioşi, şi astăzi continuăm să rămânem în sfera gândurilor despre credinţă. Este o vorbă românească ce zice: "Te spune faţa cum ţi-i viaţa". Prin aceasta se exprimă adevărul că în exteriorul omului se exprimă cele din înăuntru, că pe faţa omului se reflectă...
Credinţă şi iubire
Cinstiţi părinţi, iubiţi fraţi şi iubiţi credincioşi, zilele trecute aminteam o întrebare pe care Domnul Hristos a pus-o în legătură cu credinţa, a pus-o unui om anume. Întrebarea "Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?", întrebare pusă unui singur om sau despre care ştim că a fost pusă unui...
Taina Întrupării
Cuvioase părinte stareţ, stimaţi studenţi, la biserică nu am zis aşa pentru că Biserica nu are studenţi, societatea are studenţi, Biserica are credincioşi, şi nu e deosebire între intelectuali şi neintelectuali, între învăţaţi şi neînvăţaţi, toţi sunt credincioşi; "Toţi suntem credincioşi" se...
Taina Jertfei
Preacuvioase părinte stareţ, dragi studenţi, pentru seara aceasta am anunţat că voi vorbi despre taina Jertfei Mântuitorului. În Simbolul credinţei, îndată după mărturisirea credinţei în Mântuitorul Iisus Hristos, în Fiul lui Dumnezeu care S-a întrupat, în Mântuitorul care S-a născut...
Taina Învierii
Preacuvioase părinte, dragi studenţi, ieri seara în legătură cu taina Jertfei am venit şi cu unele aprecieri în legătură cu taina Învierii, pentru că numai aşa se poate înţelege taina Jertfei Mântuitorului. Numai în perspectiva Învierii are valoare de jertfă Răstignirea Mântuitorului nostru....
Taina Înălţării
Preacuvioşi părinţi, stimaţi studenţi, ne-a rămas să ne întreţinem în seara aceasta cu gândul asupra celui de-al patrulea eveniment care ţine de persoana Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi de mântuirea noastră, să vorbim despre taina Înălţării. Am vorbit despre taina Întrupării...
Taina tainelor, Sfânta Euharistie în Ortodoxie
Preacuvioase părinte stareţ, stimaţi ascultători, cu ajutorul lui Dumnezeu suntem spre sfârşitul programului pe care l-am avut, pentru care am venit aici, şi pentru seara aceasta, ca o pecetluire a celor pe care le-am prezentat zilele trecute, aş vrea să ne întreţinem puţin asupra celei mai...