DUHOVNICI
- Toate articolele 175
- Părintele Teofil Părăian 17
- Părintele Arsenie Boca 15
- Părintele Benedict Ghiuș 7
- Părintele Rafail Noica 6
- Părintele Ioan Iovan 4
- Părintele Iustin Pârvu 5
- Părintele Petroniu Tănase 3
- Părintele Arsenie Papacioc 1
- Părintele Ștefan Nuțescu 0
- Părintele Mina Dobzeu 5
- Părintele Adrian Făgețeanu 0
- Părinții de la Colciu 2
- Părintele Nicolae Steinhardt 10
- Părintele Sofian Boghiu 0
- Părintele Paisie Olaru 3
- Părintele Dometie Manolache 7
- Părintele Paulin Lecca 3
- Părintele Serafim Popescu 3
Ce este duhovnicul si cine poate să fie duhovnic?
Domnul nostru Iisus Hristos a dat puterea legării si dezlegării păcatelor după Sfânta Sa Înviere, chiar în ziua Învierii Sale, zicând către ucenicii săi: "Luati Duh Sfânt! Cărora veti ierta păcatele, vor fi iertate, si cărora le veti tine, vor fi tinute" (In. 20, 22-23). Prin aceasta a împlinit Domnul Hristos o făgăduintă pe care a dat-o mai întâi Sfântului Apostol Petru, când i-a zis: "Si-ti voi da cheile împărătiei cerurilor, si oricâte vei lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte vei dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 16, 19). Apoi, tot în Sfânta Evanghelie de la Matei avem o făgăduintă dată de Domnul Hristos ucenicilor Săi, când le-a zis la fel: "Oricâte veti lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte veti dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 18, 18), iar făgăduinta aceasta a împlinit-o în ziua Învierii Sale. Deci, în lumea aceasta există oameni pe care Domnul Hristos i-a rânduit să fie iertători de păcate. Pentru a primi cineva iertarea păcatelor trebuie să meargă la oamenii lui Dumnezeu, hotărâti pentru iertarea păcatelor. Iar ca să poată primi iertarea păcatelor, în conditiile în care merg la duhovnic, trebuie să-si mărturisească păcatele, să se mărturisească în primul rând pe ei însisi ca păcătosi, să-si recunoască partea de vină, în aceasta făcând o dovadă că recunosc că au gresit înaintea lui Dumnezeu si că sunt vinovati înaintea lui Dumnezeu si că doresc să fie iertati de păcatele pe care le-au făcut. Preotul care primeste mărturisiri de păcate si care are puterea iertării păcatelor se numeste preot duhovnic; se numeste duhovnic, spre deosebire de preotul care nu este duhovnic si care n-are această calitate de a asculta spovedanii si de a da iertare de păcate. Duhovnicia nu se dă o dată cu hirotonia, ci se dă printr-o rânduială numită hirotesia de duhovnic. Preotul primeste puterea iertării păcatelor si primeste calitatea de ascultător de mărturisiri. Acesta este duhovnicul din punctul de vedere al dreptului bisericesc si din punctul de vedere al situatiei lui fată de cei care nu au această situatie, chiar preoti fiind.
Ce înseamnă să fii ucenic?
Să fii ucenic înseamnă să te lasi îndrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: să te pleci cu mintea, să nu stii tu mai multe decât cel care te îndrumează. Să faci ceea ce a zis Domnul Hristos: să mergi pe urmele Lui, să-l urmezi pe cel care te îndrumează. Sfântul Apostol Petru, de pildă, la Pescuirea Minunată, a zis către Domnul Hristos: Toată noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvântul Tău arunc mreaja în mare si pentru că zici Tu" (Lc. 5, 5). Asta înseamnă să fii ucenic. De aceea a putut fi Sfântul Apostol Petru ucenic, pentru că s-a plecat cu mintea. Părintele Arsenie Boca zicea că noi avem mintea care discută cu Dumnezeu, în loc să se supună fără discutie. O astfel de minte avea Sfântul Apostol Petru la Cina cea de Taină, când a zis: "Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?" Si a auzit de la Domnul Hristos: "Ceea ce fac Eu acum tu nu întelegi, dar mai târziu vei întelege" (In. 13, 6-7). S-a împotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: "Dacă nu te voi spăla, nu ai parte cu Mine" (In. 13, 8). De unde întelegem că ucenicia este plecare de minte. Dacă nu te pleci cu mintea, dacă stii tu mai bine, dacă ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fată de duhovnic, în cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amândouă.
Arhimandritul Teofil Părăian
Să mulţumim Domnului!
Preacuvioase părinte stareţ, iubiţi fraţi şi iubiţi credincioşi, la fiecare Sf. Liturghie se cuprinde şi îndemnul "Să mulţumim Domnului!" La acest îndemn răspundem cu cuvintele: "Cu vrednicie şi cu dreptate este a ne închina Tatălui şi Fiului şi Sf. Duh, Treimei celei de-o fiinţă şi...
Prezentarea Părintelui Teofil Duhovnicul
În întreaga tară, în rândurile credinciosilor si nu numai ale lor, este cunoscută mânăstirea "Brâncoveanu" de la Sâmbăta de Sus.Majoritatea oamenilor o stiu sub numele de mânăstirea "Sâmbăta". Numele de mânăstirea "Brâncoveanu" i-a fost dat de al doilea ctitor al ei...
Părintele Serafim de la Sâmbăta - Pr. Teofil Părăian
Sfântul Ioan cel care a scris Scara, în cuvântul despre ascultare (cuvântul 4), pomenind de niste călugări dintr-o mănăstire la care îi era luarea aminte, spunea că erau “blânzi, binevoitori si veseli”...
Viaţa si învățătura Arhimandritului Teofil Părăianu
Născut la 3 martie 1929 în satul Topârcea, din apropiere de Sibiu, într-o familie de plugari, este primul născut dintre cei patru fraţi. La o vârstă foarte fragedă rămâne fără vedere. Între anii 1935-1940 urmează cursurile şcolii primare la Cluj, într-o şcoală pentru nevăzători....
Meditație la praznicul Sfântului Apostol Andrei - Pr. Teofil Părăian
Pomenirea Sfintului Andrei - numit "cel dintii chemat" - pe care o facem astazi, este pentru noi un prilej de bucurie fiindca ne indreapta gindul catre unul dintre cei dintii apostoli ai Domnului nostru Iisus Hristos. Initial ucenic al lui Ioan Botezatorul care l-a atentionat asupra Mielului....
Meditație la praznicul Sfântului Ierarh Nicolae - Pr. Teofil Părăian
Cei mai multi sfinti sint ai "oamenilor mari", care le inteleg maretiile. Sfintul Nicolae este si al "oamenilor mici" si, prin aceasta, al tuturor. La el se gindesc toti cei care-l asteapta ca aducator de daruri. Indreptator credintei si chip blindetilor, de cind a propovaduit in Mira Lichiei...
Lumina bucuriei pascale - Interviu cu Adrian Lemeni
Biserica ne dă tuturor un timp de pregătire pentru Sfintele Pasti. Sunt zece săptămâni, perioada Triodului, vreme în care ni se atrage atentia asupra importantei pe care o are postul, ni se dau îndrumări în legătură cu o viată duhovnicească superioară, ni se pun înainte exemple de...
Biserica și politica - Interviu cu Iulian Nistea
În primul rând, aici se mai pune o problemă. Ce întelegem prin Biserică? Dacă prin Biserică întelegem toti credinciosii Bisericii noastre, în cazul aceste nu poti să zici că Biserica nu se implică în politică, pentru că credinciosii ei se implică în politică, nu? Într-un fel, eu as zice că....
Despre ascultare - Interviu cu Sabin Vodă
Ascultarea este o virtute care are în vedere poruncă lui Dumnezeu. Ascultarea urmează totdeauna după poruncă, urmează totdeauna după o îndrumare, deci ascultarea e determinată de ceea ce vrea Dumnezeu când e vorba de raportarea sufletului omului la Dumnezeu....
Despre trezvie - Pr. Teofil Părăian
Trezvia este o stare sufletească comparată cu starea pe care o are omul când nu doarme, starea de priveghere. Cuvântul trezvie îl găsim în special în volumul IV al Filocaliei şi se referă la starea omului care nu doarme. Este altceva decât somnul; este priveghere, luare aminte....
Euharistia în Ortodoxie - Pr. Teofil Părăian
Sunt multi dintre cei care aud cuvântul acesta si nu-l înteleg, fiind un cuvânt teologic, nu unul de circulatie. Euharistie înseamnă multumire. Bineînteles, când zicem Sfânta Euharistie noi nu zicem de fapt “Sfânta Multumire”. Dar cuvântul acesta se întrebuintează în general cu alt....
Porunca iubirii - Pr. Teofil Părăian
Cuvântarea mea de acum am pus-o sub titlul “Porunca iubirii”. Si începutul l-am făcut cu un îndemn de la Sfânta Liturghie pe care-l auzim de fiecare dată: “Să ne iubim unii, ca într-un gând să mărturisim”. Îl auzim, îl trecem cu vederea, nu ne gândim după aceea dacă împlinim...