DUHOVNICI
- Toate articolele 175
- Părintele Teofil Părăian 17
- Părintele Arsenie Boca 15
- Părintele Benedict Ghiuș 7
- Părintele Rafail Noica 6
- Părintele Ioan Iovan 4
- Părintele Iustin Pârvu 5
- Părintele Petroniu Tănase 3
- Părintele Arsenie Papacioc 1
- Părintele Ștefan Nuțescu 0
- Părintele Mina Dobzeu 5
- Părintele Adrian Făgețeanu 0
- Părinții de la Colciu 2
- Părintele Nicolae Steinhardt 10
- Părintele Sofian Boghiu 0
- Părintele Paisie Olaru 3
- Părintele Dometie Manolache 7
- Părintele Paulin Lecca 3
- Părintele Serafim Popescu 3
Ce este duhovnicul si cine poate să fie duhovnic?
Domnul nostru Iisus Hristos a dat puterea legării si dezlegării păcatelor după Sfânta Sa Înviere, chiar în ziua Învierii Sale, zicând către ucenicii săi: "Luati Duh Sfânt! Cărora veti ierta păcatele, vor fi iertate, si cărora le veti tine, vor fi tinute" (In. 20, 22-23). Prin aceasta a împlinit Domnul Hristos o făgăduintă pe care a dat-o mai întâi Sfântului Apostol Petru, când i-a zis: "Si-ti voi da cheile împărătiei cerurilor, si oricâte vei lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte vei dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 16, 19). Apoi, tot în Sfânta Evanghelie de la Matei avem o făgăduintă dată de Domnul Hristos ucenicilor Săi, când le-a zis la fel: "Oricâte veti lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte veti dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 18, 18), iar făgăduinta aceasta a împlinit-o în ziua Învierii Sale. Deci, în lumea aceasta există oameni pe care Domnul Hristos i-a rânduit să fie iertători de păcate. Pentru a primi cineva iertarea păcatelor trebuie să meargă la oamenii lui Dumnezeu, hotărâti pentru iertarea păcatelor. Iar ca să poată primi iertarea păcatelor, în conditiile în care merg la duhovnic, trebuie să-si mărturisească păcatele, să se mărturisească în primul rând pe ei însisi ca păcătosi, să-si recunoască partea de vină, în aceasta făcând o dovadă că recunosc că au gresit înaintea lui Dumnezeu si că sunt vinovati înaintea lui Dumnezeu si că doresc să fie iertati de păcatele pe care le-au făcut. Preotul care primeste mărturisiri de păcate si care are puterea iertării păcatelor se numeste preot duhovnic; se numeste duhovnic, spre deosebire de preotul care nu este duhovnic si care n-are această calitate de a asculta spovedanii si de a da iertare de păcate. Duhovnicia nu se dă o dată cu hirotonia, ci se dă printr-o rânduială numită hirotesia de duhovnic. Preotul primeste puterea iertării păcatelor si primeste calitatea de ascultător de mărturisiri. Acesta este duhovnicul din punctul de vedere al dreptului bisericesc si din punctul de vedere al situatiei lui fată de cei care nu au această situatie, chiar preoti fiind.
Ce înseamnă să fii ucenic?
Să fii ucenic înseamnă să te lasi îndrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: să te pleci cu mintea, să nu stii tu mai multe decât cel care te îndrumează. Să faci ceea ce a zis Domnul Hristos: să mergi pe urmele Lui, să-l urmezi pe cel care te îndrumează. Sfântul Apostol Petru, de pildă, la Pescuirea Minunată, a zis către Domnul Hristos: Toată noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvântul Tău arunc mreaja în mare si pentru că zici Tu" (Lc. 5, 5). Asta înseamnă să fii ucenic. De aceea a putut fi Sfântul Apostol Petru ucenic, pentru că s-a plecat cu mintea. Părintele Arsenie Boca zicea că noi avem mintea care discută cu Dumnezeu, în loc să se supună fără discutie. O astfel de minte avea Sfântul Apostol Petru la Cina cea de Taină, când a zis: "Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?" Si a auzit de la Domnul Hristos: "Ceea ce fac Eu acum tu nu întelegi, dar mai târziu vei întelege" (In. 13, 6-7). S-a împotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: "Dacă nu te voi spăla, nu ai parte cu Mine" (In. 13, 8). De unde întelegem că ucenicia este plecare de minte. Dacă nu te pleci cu mintea, dacă stii tu mai bine, dacă ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fată de duhovnic, în cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amândouă.
Arhimandritul Teofil Părăian
Cuviosul Siluan Athonitul
Acest Siluan, cetăţean al Ierusalimului cel ceresc, s-a ivit din părinţi cucernici de pe pământul Rusiei în satul numit Şovsk, ţinând de Mitropolia Tambovului. S-a născut în anul al 1866-lea de la naşterea dupre trup...
Cuvinte de învățătură
“Biserica ortodoxă nu este o Biserică între altele, ci este, pur şi simplu, firea în care Dumnezeu l-a creat pe om. Esenţa Ortodoxiei este firea omului. Şi a luat în istorie nume de dreaptă slăvire, nume foarte frumos...
Taina vieţii duhovniceşti
Părintele Rafail Noica este cunoscut credincioşilor prin cartea "Celălalt Noica", rod al pelerinajului pe care l-a făcut în anul 1993 în România împreună părintele Symeon, pe atunci monahi în mănăstirea "Sfântul Ioan Botezătorul" ....
Gânduri ale Părintelui Rafail
Calugaria este ceva care… e deja cum ar fi sa traiesti ceva din veacul ce va sa fie, unde zice Mantuitorul: "Nici nu se insoara, nici nu se marita, ci sunt ca ingerii". Nu suntem ca ingerii, dar totusi viata tinde catre aia, si atunci cand ai chemarea...
Întâmplări din vremea Patriarhului Nicodim
În "Vestitorul Ortodoxiei" nr. 128 din 16-31 ianuarie 1995, p. 4, în dialogul cu parintele Galeriu despre patriarhii României, parintele Coman pune urmatoarea întrebare-exclamare...
Ce este moartea?
În colectia "Glasul monahilor" a Editurii România crstină poate fi citită o suită de meditatii, considerată de altminteri un catehism ortodox despre moarte, în care învătătura Sfintei Scripturi si a Sfintilor Părinti este înfătisată într-o manieră simplă si sistematică...
De la moarte la viață
Monahii au scris din necesitatea de a fixa si transmite învătături de credintă sau experiente duhovnicesti, de aceea textele lor nu sunt fictionale, ci încărcate de realitate. În acest context, romanul Părintelui Arhimandrit Paulin Lecca ar putea surprinde dacă nu am afla...
Mărturie personală
Am fost un revoltat împotriva ateismului, marxism-leninismului, materialismului dialectic si în 1948-49 era la schitul Vlădicesti călugăr ierodiacon. Si când s-a scos învătământul religios din scoală eu am luat atitudine si am...
Isihasm și monahism
Pentru noi monahii, darul cel mai bun nu poate fi decât rugăciunea. Dăruindu-ne în smerenie si cugetare adâncă, preocupati să realizăm calitatea rugăciunii, vom dobândi de vom cere cu credintă de la Dumnezeu...
Rugăciunea lui Iisus în practica isihasmului
Motivati de practica falsilor instructori si practicanti ai isihasmului (rugăciunea inimii), influentati de religiile orientale: budistă, hinduistă si practici yoga, venim cu o prezentare a dreptei învătături despre isihasmul ce apartine...
Quo vadis eclessia? Quo vadis mundi?
Privind în trecutul mai îndepărtat si mai apropiat, observăm că Biserica si Lumea, au fost confruntate cu iadul cel mai de jos, cu întunericul si cu umbra mortii. După al doilea război mondial, s-a impus în răsăritul Europei...
Ce reprezintă botezul lui Nicolae Steinhardt?
De câte ori mi se dă posibilitatea să evoc botezul părintelui Nicolae Steinhardt, mi se oferă prilejul de a evoca providenta divină, prin aceea că eu am fost o mână întinsă din partea Bisericii Ortodoxe crestine în numele Sfintei Treimi...