DUHOVNICI
- Toate articolele 175
- Părintele Teofil Părăian 17
- Părintele Arsenie Boca 15
- Părintele Benedict Ghiuș 7
- Părintele Rafail Noica 6
- Părintele Ioan Iovan 4
- Părintele Iustin Pârvu 5
- Părintele Petroniu Tănase 3
- Părintele Arsenie Papacioc 1
- Părintele Ștefan Nuțescu 0
- Părintele Mina Dobzeu 5
- Părintele Adrian Făgețeanu 0
- Părinții de la Colciu 2
- Părintele Nicolae Steinhardt 10
- Părintele Sofian Boghiu 0
- Părintele Paisie Olaru 3
- Părintele Dometie Manolache 7
- Părintele Paulin Lecca 3
- Părintele Serafim Popescu 3
Ce este duhovnicul si cine poate să fie duhovnic?
Domnul nostru Iisus Hristos a dat puterea legării si dezlegării păcatelor după Sfânta Sa Înviere, chiar în ziua Învierii Sale, zicând către ucenicii săi: "Luati Duh Sfânt! Cărora veti ierta păcatele, vor fi iertate, si cărora le veti tine, vor fi tinute" (In. 20, 22-23). Prin aceasta a împlinit Domnul Hristos o făgăduintă pe care a dat-o mai întâi Sfântului Apostol Petru, când i-a zis: "Si-ti voi da cheile împărătiei cerurilor, si oricâte vei lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte vei dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 16, 19). Apoi, tot în Sfânta Evanghelie de la Matei avem o făgăduintă dată de Domnul Hristos ucenicilor Săi, când le-a zis la fel: "Oricâte veti lega pe pământ vor fi legate si în cer si oricâte veti dezlega pe pământ vor fi dezlegate si în cer" (Mt. 18, 18), iar făgăduinta aceasta a împlinit-o în ziua Învierii Sale. Deci, în lumea aceasta există oameni pe care Domnul Hristos i-a rânduit să fie iertători de păcate. Pentru a primi cineva iertarea păcatelor trebuie să meargă la oamenii lui Dumnezeu, hotărâti pentru iertarea păcatelor. Iar ca să poată primi iertarea păcatelor, în conditiile în care merg la duhovnic, trebuie să-si mărturisească păcatele, să se mărturisească în primul rând pe ei însisi ca păcătosi, să-si recunoască partea de vină, în aceasta făcând o dovadă că recunosc că au gresit înaintea lui Dumnezeu si că sunt vinovati înaintea lui Dumnezeu si că doresc să fie iertati de păcatele pe care le-au făcut. Preotul care primeste mărturisiri de păcate si care are puterea iertării păcatelor se numeste preot duhovnic; se numeste duhovnic, spre deosebire de preotul care nu este duhovnic si care n-are această calitate de a asculta spovedanii si de a da iertare de păcate. Duhovnicia nu se dă o dată cu hirotonia, ci se dă printr-o rânduială numită hirotesia de duhovnic. Preotul primeste puterea iertării păcatelor si primeste calitatea de ascultător de mărturisiri. Acesta este duhovnicul din punctul de vedere al dreptului bisericesc si din punctul de vedere al situatiei lui fată de cei care nu au această situatie, chiar preoti fiind.
Ce înseamnă să fii ucenic?
Să fii ucenic înseamnă să te lasi îndrumat si modelat. Asta-i situatia de ucenic: să te pleci cu mintea, să nu stii tu mai multe decât cel care te îndrumează. Să faci ceea ce a zis Domnul Hristos: să mergi pe urmele Lui, să-l urmezi pe cel care te îndrumează. Sfântul Apostol Petru, de pildă, la Pescuirea Minunată, a zis către Domnul Hristos: Toată noaptea ne-am trudit si n-am prins nimic, dar pentru cuvântul Tău arunc mreaja în mare si pentru că zici Tu" (Lc. 5, 5). Asta înseamnă să fii ucenic. De aceea a putut fi Sfântul Apostol Petru ucenic, pentru că s-a plecat cu mintea. Părintele Arsenie Boca zicea că noi avem mintea care discută cu Dumnezeu, în loc să se supună fără discutie. O astfel de minte avea Sfântul Apostol Petru la Cina cea de Taină, când a zis: "Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?" Si a auzit de la Domnul Hristos: "Ceea ce fac Eu acum tu nu întelegi, dar mai târziu vei întelege" (In. 13, 6-7). S-a împotrivit mai departe si atunci a zis Domnul Hristos: "Dacă nu te voi spăla, nu ai parte cu Mine" (In. 13, 8). De unde întelegem că ucenicia este plecare de minte. Dacă nu te pleci cu mintea, dacă stii tu mai bine, dacă ai tu opinii care te scot de sub ascultarea fată de duhovnic, în cazul acesta sau duhovnicul nu-i duhovnic, sau ucenicul nu-i ucenic. Sau amândouă.
Arhimandritul Teofil Părăian
Ieroschimonahul Ioan
În Sihăstria Colciu a Mănăstirii Vatopedu, la Chilia românească cu hramul “Nasterea Sfântului Ioan Botezătorul”, în anul 1926, la 19 ani a intrat sub ascultarea Bătrânului Ilie (Vulpe), tânărul Ioan Gutu. S-a născut în 1905, în Basarabia, din părinti binecredinciosi. A ucenicit...
Bătrânii de la Colciu
Binecunoscutul scriitor al Bisericii Române, Ioanichie Bălan, povesteşte despre vizita sa la Muntele Athos şi despre sfinţii părinţi ai schitului Colciu: „De-a lungul istoriei, Muntele Athos a fost pentru întreaga lume o veritabilă citadelă a afirmării şi apărării credinţei ortodoxe....
Despre iubire
Iubirea determină alte iubiri. Dumnezeu porunceste iubi-rea, Dumnezeu spune că iubirea este porunca cea mai înaltă, deci ne angajează în iubire. Dacă Domnul Hristos a spus: "Întru aceasta vor cunoaste toti că sunteti ucenicii Mei, dacă veti avea dragoste unii fată...
Biserica și lumea
Mai sunt si exagerări în listele astea de păcate. Omul trebuie să-si aleagă de acolo numai ceea ce stie că i se potriveste lui, nu să-si asume toate câte sunt scrise în listele de păcate. Nu te poti lua după lucruri generale pe care nici nu le poti considera păcate, ci stări...
Comorile credinței
Sfântul Botez a fost rânduit de Mântuitorul nostru Iisus Hristos ca mijloc de intrare în viata spirituală a Bisericii. După ce a înviat din morti, către sfârsitul vietii pământesti, Domnul nostru Hristos i-a trimis pe ucenicii Săi la propovăduire si, după mărturia...
Despre deplinătate
De când am început să mă interesez mai mult de slujbele Bisericii noastre, mi s-a implantat în minte, dintr-o rugăciune de la Sfântul Maslu, o listă de binefaceri pe care nădăjduim să le primim. Sfântul Maslu este una dintre cele sapte Sfinte Taine prin care darul...
Sfinții Trei Ierarhi
La fiecare Sfântă Liturghie si la fiecare Sfântă Cununie ni se dă îndemnul să dăm toată viata noastră lui Hristos Dumnezeu ca să ajungem la unirea credintei si să ne împărtăsim de Duhul Sfânt. Când Duhul Sfânt este lucrător în noi, El vine cu lumină...
Cuvânt la înmormântare
Cuvintele acestea se găsesc în Evanghelia de la Marcu si nu sunt nici cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos, nici cuvintele vreunuia dintre ucenici, ci sunt cuvinte ale oamenilor din multime adresate unui om fără vedere, care aflase că Domnul Hristos trece pe acolo...
Întâmpinarea Domnului
Suntem în cuprinsul sărbătorii Întâmpinării Domnului nostru Iisus Hristos, în care se face mereu pomenire despre faptul că Sfântul si dreptul Simeon L-a primit în bratele sale pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Acesta este un dar de la Dumnezeu si o învrednicire...
Înfricoșata judecată
Duminica de astăzi se numeste si Duminica Judecătii, Duminica în care se pomeneste Judecata de apoi, Judecata viitoare, ultima Judecată, la care se vor prezenta toti credinciosii. La sfintele slujbe ale Bisericii noastre se pomeneste de mai multe ori Judecata din urmă...
Pilda fiului risipitor
Duminica trecută s-a citit din Sfânta Evanghelie, pilda fiului risipitor sau, cum îmi place mie să spun, pilda tatălui iubitor. De fapt, din pilda cu fiul risipitor învătăm mai putin de la fiul risipitor decât de la tatăl iubitor. Fiul risipitor este un om obisnuit, un om ca multi altii...
Pace, bucurie și binecuvântare
Voi începe cuvântul meu cu o prezentare a unor lucruri care tin de mânăstirea de la care am venit aici, Mânăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus. În 1971, la mânăstire la noi au venit doi germani, sot si sotie, oameni cu învătătură - sotul era doctor în drept...